Melanggan Melalui Email PERCUMA

Jika anda tidak mahu ketinggalan post di blog ini, anda boleh melanggan terus ke mailbox email anda;

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Bukan aku tak nak guna WP

Wednesday, October 21, 2009 www.tips-fb.com by Admin · 0 comments
Filed under: , ,

Salam,

Dulu blog saya yang hanya menggunakan platform blogspot memang pernah mencecah ranking bawah 100K di alexa tapi selepas itu menaik perlahan-lahan sehingga pernah ke rangking 150K. Alhdulillah sejak akhir-akhir ini ranking blog saya tu berjaya menembusi rangking 100,000 lagi bulan ni.



Kesannya banyak memberi pulangan. Komisyen affiliate bertambah, program ppl pun ramai yang download ,



iklan sendiri di blog pun dah sampai ke maksima sehingga terpaksa ditutup.



Dan yang paling best apa lagi kalau tidak iklan advertorial Nuffnang yang masyuk. Pagi tadi dapat SMS dari Karen Nuffnang yang memberitahu draf advetorial saya dah approve. Sayang Karen opps Nuffnang..RM1000 untuk satu post di blog sapa yang nak bayarkan. Memang tak pelik kalau blogger yang menjadi agen iklan Nuffnang teruja kalau dapat iklan advertorial.



Contoh-contoh di atas bukan nak riyak tetapi nak menunjukkan kelebihan 'kuasa trafik' tak kira loyal visitor lebih-lebih lagi dari "organic visitor" . Organic visitor/traffic ialah pengunjung yang datang ke blog kita dari enjin carian.

Ni yang buat saya dalam dilemma, terasa sayang nak meninggalkan blog blogspot ini begitu saja, walau pun aku memang bercadang bertukar ke domain sendiri. Bukan tak nak malah dah booking domain pun cuma sedang tercari-cari hosting local yang ada ummphh.

Bukan nak merendahkan hosting tempatan tapi sejak 4 tahun saya menceburi bidang cari duit internet ni, dah macam-macam syarikat penyedia hosting saya cuba tapi averagenya meninggalkan pengalaman yang menyakitkan hati seperti bandwith exceeded limit lah, cpanel takde fantastico lah, tokleh install plugin, tokleh nak setup SQL, error script , support lemah dan macam-macam lagi.

Dari hosting yang bernama sempot sehingga ke Elabite (bukan nama sebenar) saya dah cuba.

Terasa jauh lagi berbanding dengan syarikat hosting luar punya cpanel,support,template dan lain-lain. Contohnya kalau nak upgrade version Wordpress, kalau company local kena buat secara manual, download dari wordpress.org pastu upload balik melalui ftp. Sedangkan jika dengan hostgator,cheapname etc. kita hanya perlu klik upgrade sahaja dalam masa beberapa minit worpress kita akan automatik upgrade.

Nak park di syarikat hosting luar pulak , nanti slow pula bila pipe TM ada problem. Tapi sejak TM dah upgrade pipe diaorang ke Terabyte, sebulan dua ni rasa macam confident jer tapi kena tengok dulu.

Jadi proses nak upgrade blog saya yang beloksepot tu ke WP terpaksa ditangguh dulu. Yalah benda tengah naik takkan nak kasi potong pula.

Last sekali nak tau berapa Google PR blog tu? Google PR blog tu sekarang ialah kosong alias telur jer...hehehe


Salam,
~blalang~
Cari duit internet dari trafik..

Comments

0 comments to "Bukan aku tak nak guna WP"