Melanggan Melalui Email PERCUMA

Jika anda tidak mahu ketinggalan post di blog ini, anda boleh melanggan terus ke mailbox email anda;

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Perbezaan feed dan subcription dalam gadget blogspot

Tuesday, March 10, 2009 www.tips-fb.com by Admin · 0 comments
Filed under: , ,

Soalan dari zodak,

salam..
blh tlg jelaskan skit apakah beza feed dgn subscription dlm gadget kt blog??icon macam sama je..

Jawapan cari duit internet:

Perbezaan feed dan subcription dalam gadget blogspot ialah:

Jika kita menambah subcription dengan gadget ialah untuk tujuan bookmark blog kita iaitu melanggan blog kita melalui konsep feed reader.Melalui bookmark atau pun dipanggil feed reader. Cara ini kurang polular di Malaysia tetapi popular di antarabangsa.

Dengan membaca blog melalui feed reader, kita boleh membaca semua posting dengan cepat kerana tidak perlu menunggu loading browser blog tersebut yang mungkin lambat kerana banyak iklan atau gambar.

Jika kita banyak sangat blog yang kita buka setiap hari. Kita tidak perlu membuka semua laman blog tersebut. Jika kita melanggan melalui feed reader kita boleh bookmark dan hanya membaca di bookmark rss sahaja.

Contoh seperti gambar di bawah. Untuk bookmark sesuatu blog tersebut hanya perlu klik icon add to Google contohnya. Kita hanya perlu membuka igoogle atau my google dan secara automatik semua link rss mana blog yang kita bookmark akan appear.

Selain google, banyak lagi website bookmark yang digunakan tetapi setiap satunya kita perlu mendaftar dahulu seperti gambar di bawah
cari duit di internet


Manakala untuk feed pula, ialah membenarkan kita meletakkan mana-mana blog yang kita suka dan akan appear blog kita sendiri. Contohnya jika anda meletakkan feed blog cari duit internet ini akan appear di seperti gambar di bawah:

cari duit di internet

Cara menambah alamat feed dan info mengenai rss boleh dilihat di post saya sebelum ini di blog cari duit internet ini;

http://blalang.blogspot.com/search?q=rss

Lagi satu servis feed ialah melanggan melalui email. Servis feed paling popular ialah feedburner. Selain feedburner, feedblitz pun menyediakan perkhidmatan tersebut.

Apabila mendaftar dengan feedburner dan feedblitz, kita boleh konfigurasi dan meletakkan form seperti di belah kanan blog cari duit internet ni untuk memudahkan pelanggan blog anda melanggan melalui email.

Harap membantu, maaf jika ayat saya tunggang langgang :)

~blalang~
JOM CARI DUIT INTERNET 2009!

Comments

0 comments to "Perbezaan feed dan subcription dalam gadget blogspot"